جستجو
Close this search box.
خواص زیتون

تاریخچه و هر آن چیزی که باید درباره زیتون بدانید

از زمان‌های گذشته، زیتون به عنوان یک میوه‌ بهشتی در جهان شناخته شده است. خاستگاه این میوه‌ از دریای مدیترانه، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند، شرق استرالیا کشیده شده است.

در گذشته‌های دور، زیتون نه تنها نشانی از صلح، بلکه نمایان‌گر ثروت و وفور نعمت آن کشور بود. حمل شاخه‌های آن در جشن‌های بزرگ یونان، افشاندن زیتون وحشی برای قهرمانان المپیک، تاج زیتون برای  فاتحان رومی از جمله رسومی بود که با زیتون برپا می‌شد. با توجه به اینکه زیتون یک میوه تلخ است، آن به صورت تازه مصرف نمی‌‌شود. بنابراین طی عملیاتی، معتدل و تخمیر می‌شود تا اندکی از تلخی آن گرفته شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که قدمت کشت زیتون در رودبار به بیش از 2000سال پیش بازمی‌گردد. زیتون در مصارف متعدد و به گونه‌های مختلفی به کار می‌رود. نکته قابل توجه و جالب دیگری که می‌بایست راجع به زیتون بدانید، آن است که زیتون سبز و سیاه هم مانند فلفل دلمه‌ای‌های رنگی(سبز، زرد ، نارنجی) از نظر ارزش غذایی هیچ تفاوتی با هم ندارند. زیتون دارای ارزش غذایی بالایی است بنابراین مصرف آن را به شما توصیه می‌کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با خواص زیتون آشنا نماییم.

تفاوت زیتون سبز با سیاه چیست؟

همانطور که گفتیم، زیتون سبز و زیتون سیاه برخلاف تفاوت رنگی که با هم دارند، با هم تفاوت چندان دیگری ندارند. اما نکته قابل توجه در مقايسه زيتون سياه و زیتون سبز اين است که، زيتون‌هاي سياه کمي روغني‌تر هستند و از آنجا که بخش عمده‌اي از ارزش غذايي زيتون مربوط به روغن آن است، مي‌‌توان گفت زيتون‌هاي تيره از اين نظر غني‌تر و با ارزش‌تر هستند. بنابراین می‌توانید هر نوع زیتونی که دوست دارید را میل نمایید. زیتون سیاه  به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاك در كشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و كشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا تولیدكنندگان اصلی آن هستند. همچنین، زیتون سیاه به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، نسبت به زیتون سبز گران‌تر است و هر عدد از آن حاوی 7 کالری انرژی می‌باشد.

آشنایی با خواص زیتون:

این میوه بهشتی، دارای کربوهیدرات پایین و چربی بالایی است. این میوه بهشتی برای سلامت قلب بسیار موثر است و به شما پیشنهاد می‌دهیم که آن را در وعده‌های غذایی خود جای دهید. همچنین زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E و انبوهی از آنتی‌اکسیدان است. این میوه هیجان‌انگیز از پوکی استخوان و سرطان نیز جلوگیری می‌کند. زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند در شرایط روماتیسمی باعث کاهش درد در مفاصل، ماهیچه‌ها و اندام مختلف بدن شود. زیتون به دلیل آهن و مس بالایی که در خود دارد باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و در نتیجه باعث گردش خون بهتر می‌شود. زیتون به واسطه ترکیب شیمیایی اولئوروپین که در خود دارد خاصیت آنتی باکتریایی دارد و مصرف آن باعث کاهش عفونت‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

از ارزش غذایی میوه زیتون چه می‌دانید؟

زیتون دارای مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E ، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف زیادی می‌باشد که به همین علت از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با ارزش غذایی زیتون بیشتر آشنا نماییم.

  • زیتون حاوی 115 الی145 کالری در هر 100 گرم است.
  • زیتون حاوی 80% آب است.
  • زیتون حاوی 0.8گرم پروتئین است.
  • زیتون حاوی 6.3گرم کربوهیدرات است.
  • زیتون فاقد شکر است.
  • زیتون حاوی 3.2گرم فیبر است.
  • زیتون حاوی 10،7گرم چربی است(اما این چربی هیچ ضرری به بدن شما نمی‌رساند)پس با خیال راحت آن را مصرف نمایید.

زیتون دارای چه ویتامین‌ها و چه مواد معدنی می‌باشد؟

زیتون دارای 19درصد ویتامینE و 8درصد ویتامینA همچنین 2درصد ویتامینK و2درصد ویتامین B6 می‌باشد. همچنین در زیتون 65درصد سدیم، 6درصد مس، 5درصد کلسیم و 3درصد آهن وجود دارد.

 انواع فرآوری زیتون: 

بعد از اینکه زیتون از باغات چیده می‌شود، در سه حالت از آن خروجی گرفته می‌شود:

  1. کنسرو زیتون
  2. روغن زیتون
  3. زیتون پرورده

نتیجه‌گیری

زیتون میوه‌ای شگفت‌انگیز و افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش غذا است این میوه خوش خوراک و پرفایده، قادر است تغییرات بسیاری در سیستم سلامتی شما ایجاد کند. همچنین گرده درخت زیتون می‌تواند باعث بروز آلرژی شود. در مصرف زیتون به علت وجود اسیدهای قوی و ترکیبات آلی احتیاط کرده و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا