جستجو
Close this search box.

طرز تهیه خورش سبزی فسنجان

خورش سبزی فسنجان با استفاده از گیاهان معطر به عنوان یکی از غذاهای محلی شهر لاهیجان است که می‌تواند رقیب خوبی برای خورش فسنجان باشد.

مواد لازم برای تهیه سبزی فسنجان

  • مغز گردو: ۳۰۰ گرم
  • سینه مرغ: ۴۰۰ گرم
  • سبزی معطر: ۳۰۰ گرم
  • سیر: ۳ حبه
  • آب: ۴ لیوان
  • رب  گوجه فرنگی بیژن: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه: به مقدار کافی

مراحل تهیه خورش سبزی فسنجان

ابتدا گردو را میکس می‌کنیم تا پوره شود و سپس سبزی معطر (گشنیز، نعنا، تره، چغندر، چوچاق و کوتکوتو) را شسته و درون آبکش قرار می‌دهیم در ادامه سبزی را روی تخته گوشت قرار می‌دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می‌کنیم.

در این مرحله یک تابه روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس اجازه می دهیم تابه گرم شود و بعد از آن سبزی معطر را درون تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا آب اضافی سبزی کشیده شود.

اکنون مقداری روغن مایع به سبزی اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا سبزی سرخ شود در این مرحله گردوی آسیاب شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری از سبزی سرخ شده درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس آب را به آن اضافه می‌کنیم و به صورت مداوم هم می‌زنیم تا گردو درون آب حل شود، سپس نمک و زردچوبه اضافه می‌کنیم.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس درب قابلمه را می‌بندیم و اجازه می دهیم خورش جوش بیاید. پس از جوش آمدن، رب گوجه فرنگی بیژن را به آن اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم تا رب گوجه فرنگی بیژن درون خورش حل شود.

در این مرحله درب قابلمه را نیمه باز قرار می‌دهیم، سپس اجازه می دهیم خورش به مدت ۱۵ دقیقه جوش بزند. پس از گذشت این زمان تکه‌های سینه مرغ را درون خورش قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم خورش جا بیوفتد و سینه مرغ کاملا بپزد.

در این میان یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به آن اضافه می‌کنیم و باقی مانده سبزی سرخ شده را درون تابه اضافه می‌کنیم، سپس پوست سیر را جدا کرده و می‌شوییم.

در این مرحله سیر را له می‌کنیم، سپس درون تابه اضافه می‌کنیم و به همراه سبزی کاملا سرخ می‌کنیم تا سبزی سبک و رنگ آن تیره شود. در ادامه سبزی سرخ شده را درون خورش سبزی فسنجان اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

در پایان اجازه می‌دهیم، خورش به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت ملایم بماند تا کاملا جا بیوفتد. پس از گذشت این زمان خورش را از روی حرارت بر می‌داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه پلو سرو می‌کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا