جستجو
Close this search box.
طرز تهیه تاس کباب شیرازی

طرز تهیه تاس کباب شیرازی

تاس کباب یکی از غذاهای سنتی ایرانیان است و در هر منطقه‌ای نحوی پخت و مواد اولیه آن کمی متفاوت است به طوری که هر منطقه‌ای تاس کباب مخصوص به خود را دارد.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب:

  • سیب زمینی: 3 عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز: 1عدد متوسط
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی بیژن: 1 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو: 1 قاشق غذا خوری

دستور پخت تاس کباب شیرازی

ابتدا پیاز خود را پوست گرفته و بشویید و با دنده متوسط رنده رنده کنید؛ نیمی از پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید سپس گوشت چرخ کرده خود را درون یخچال قرار داده تا کمی سفت شود.

سپس قابلمه را بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید مقدار کمی روغن درون قابلمه ریخته و باقی مانده پیاز رنده شده را درون قابلمه بریزید و با روغن کمی تفت دهید و در ادامه یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی بیژن به همراه کمی نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز خود اضافه کرده و به همراه پیاز کمی تفت داده تا جایی که رنگ رب گوجه فرنگی شما کمی پر رنگ‌تر و خوش رنگ‌تر شود.

بعد از اتمام این کار درون قابلمه تا نیمی از حجم آن آب جوش بریزید و شعله زیر قابلمه را کم کنید.

در این مرحله گوجه فرنگی‌های خود را بشویید وبا استفاده از چاقو جدا کرده با پوست به صورت حلقه‌ای و با ضخامت متوسط برش بزنید. گوجه فرنگی‌های حلقه شده را به درون آب در حال جوشیدن قابلمه اضافه کنید.

سیب زمینی‌ها را نیز بشویید، پوست گرفته و به صورت حلقه‌ای همانند گوجه فرنگی‌ها برش بزنید سپس سیب زمینی‌ها را نیز به تاس کباب خود اضافه کنید. در این گوشت چرخ کرده خود را از یخچال بیرون بیاورید و با دست به صورت گلوله‌های کوچک به اندازه یک گردو در آورده و داخل یک سینی بچنید.

تابه مناسبی را انتخاب کرده و بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید کمی روغن داخل تابه بریزید اجازه دهید روغن درون تابه گرم شود سپس به آرامی گلوله‌های گوشت چرخ کرده خود را درون تابه قرار داده و خوب سرخ کنید.

بعد از اینکه سیب زمینی تاس کباب شما نیم پز شد گلوله گوشت چرخ کرده‌ای که در مرحله قبل آماده کرده‌اید را به غذای خود اضافه کنید و اجازه دهید گلوله‌های گوشت نیز به بقیه مواد پخته شوند چون گلوله‌های گوشت کوچک هستند و در مرحله قبل نیز کاملا سرخ شده‌اند نیمی از فرآیند پخت خود را طی کرده‌اند بنابراین زمان زیادی برای پخته شدن آن‌ها نیاز نیست و حدود پانزده دقیقه برای پخته شدن آن ها کفایت می‌کند.

چند دقیقه پایانی پخت تاس کباب نیز آبلیمو را اضافه کرده و بعد از اتمام این کار شعله زیر قابلمه را خاموش کنید. در این مرحله تاس کباب شیرازی شما کاملا آماده است می‌توانید آن را درون ظرف مناسبی ریخته و به همراه پلو به صورت خورش یا به تنهایی به صورت خوراک سرو کنید.