جستجو
Close this search box.
رب گوجه‌فرنگی خوب و مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

رب گوجه‌فرنگی خوب و مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

رب گوجه‌فرنگی از جمله فرآورده‌های غذایی تبدیلی است که به عنوان چاشنی طعم و رنگ در اکثر غذاها استفاده می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم که شما را با تاریخچه رب گوجه‌فرنگی، بیشتر آشنا نموده و این امکان را به شما خواهیم داد که با ویژگی‌های رب گوجه‌فرنگی مرغوب بیشتر آشنا شوید.

رب گوجه‌فرنگی از دیرباز، مورد مصرف تمام خانواده‌های ایرانی بوده است و در اکثر غذاها از این مایع قرمز جذاب استفاده می‌کردند.

در زمان‌های گذشته که رب گوجه‌فرنگی به راحتی امروز در دسترس نبود، مادرهایمان با خرید گوجه مرغوب، به درست کردن رب خانگی می‌پرداختند و آنها را در شیشه‌های درب دار ریخته و برای مصرف یک سال خود ذخیره می‌کردند.

اما امروزه، درست کردن رب گوجه‌فرنگی خانگی به ندرت دیده می‌شود و اکثر خانواده‌ها به خرید آن از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها بسنده می‌کنند. (روشی آسان، بیزحمت،تمیز و قابل اعتماد) در روزگارانی که زندگی ماشینی و تکنولوژی به کمک انسان‌ها آمده است تا محصولات را با صرف زمان کمتر و هزینه پایینتر به بالاترین کیفیت و در نهایت با سهولت به دست مشتریان خود برساند.

به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، کارخانه‌های بسیاری شروع به تولید رب گوجه‌فرنگی نمودند و این صنعت را به اوج خود رساندند. رقابت بین تولیدکنندگان رب گوجه‌فرنگی باعث شد که تولیدکنندگان در وهله اول به کیفیت این جذاب قرمز رنگ و در مرحله بعد به قیمت و نوع بسته بندی آن توجه کنند! شعار تولیدکنندگان رب گوجه‌فرنگی کیفیت محصول که در نهایت با خرید گوجه مرغوب محقق می‌شود، رنگ و مزه رب گوجه‌فرنگی و نوع بسته‌بندی است.

انواع رب گوجه‌فرنگی:

  • خام
  • پخته
  • سس و رب

فواید رب گوجه‌فرنگی:

  • سرشار از ویتامین A, B, C, K و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آرسنیک، کبالت و آهن.
  • تأمین انرژی و تقویت بدن.
  • دارا بودن گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تمامی اسیدهای آمینه به جز تریپتوفان.
  • رنگدانه اصلی موجود در گوجه‌فرنگی، لیکوپن بوده که سبب ایجاد رنگ قرمز آن می‌شود.
  • پوست گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها است که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌شود.

رب گوجه‌فرنگی شیشه بیژن

طرز تهیه رب گوجه‌فرنگی مرغوب در کارخانه:

در مرحله اول صاحبان تولید به خرید گوجه‌فرنگی مرغوب از مزارع و کشاورزان می‌پردازند.این گوجه‌فرنگی‌های مرغوب از نواحی مختلف ایران خریداری می‌شود که بهترین نوع گوجه‌فرنگی برای استان شیراز است و این امر موجب شده است که کیفیت رب گوجه‌فرنگی کارخانجات با هم فرق داشته باشند. البته لازم به توضیح است که گوجه‌فرنگی مناطق دیگر هم دارای کیفیت نسبتا خوبی است و این بدان معنا نیست که تمام تولیدکنندگان موظف به تهیه گوجه‌فرنگی از شیراز هستند.

تابستان بهترین فصل برای برداشت و خرید گوجه‌فرنگی مرغوب است. در شهریور ماه تولیدکنندگان، به خرید گوجه‌فرنگی از مزارع پرداخته و آن را به کارخانجات خود منتقل می‌کنند.

بعد از مرحله انتقال گوجه‌فرنگی به کارخانه، نوبت مرحله جداسازی و شستشو است. در این مرحله گوجه‌فرنگی توسط دستگاه بصورت کاملا اتوماتیک شسته شده و در همین مرحله، گوجه‌های سالم از ناسالم توسط نیروی انسانی (کارگر) جداسازی می‌شود. در مرحله بعد، محصول شسته شده و جداشده وارد دستگاه خردکن اولیه می‌شود و پس از خرد شدن توسط دستگاه بخار، نیم‌پز می‌گردد. سپس آب گوجه‌فرنگی با استفاده از دستگاه‌های صافی پرقدرت از پوست و دانه جدا شده و وارد مرحله اصلی پخت می‌گردند. در این مرحله با توجه به سفارش مشتری درجه حرارت استاندارد جهت تغلیض شدن تنظیم می‌گردد. محصول توسط پمپ‌های مخصوص وارد قسمت بالانس تانک شده و با داغی بالا جهت پر شدن آماده می‌گردد (نمک و طعم دهنده‌ها در این مرحله به محصول اضافه خواهد شد). در مرحله بعد، رب وارد قسمت بسته بندی شده و توسط دستگاه پر کن، وارد قوطی‌های خالی و بصورت داغ درب‌بندی می‌شود. در مرحله بعد، قوطی‌ها وارد تونل پاستوریزه می‌گردد. پس از خروج از تونل و طی کردن دوره قرنطینه وارد مرحله شرینگ کردن و عرضه به بازار خواهد شد.

خط تولید رب گوجه فرنگی

ویژگی‌های رب گوجه‌فرنگی خوب و مرغوب:

  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب میبایست یک دست و شفاف باشد.
  • عاری از هرگونه ناخالصی و گلوله شدن،دارای رنگ قرمز شفاف، بدون پس طعم(طعم یا بوی کپک) است.
  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب نباید تیره رنگ باشد.
  • رب گوجه‌فرنگی باکیفیت قوام خوبی داشته باشد.
  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب میبایست، دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضا، علامت استاندارد، مکان کارخانه، شرایط نگهداری، زمان نگهداری، شماره پروانه، مجوز بهداشت باشد.

چگونه رب گوجه‌فرنگی را آزمایش کنیم؟

یک قاشق از آن را در یک ظرف سفید رنگ ریخته و چند دقیقه منتظر بمانید، در نهایت اگر آب از آن جدا نشد نشان دهنده کیفیت بالای رب گوجه‌فرنگی است.

رب گوجه‌فرنگی

پیشنهاد ما:

رب گوجه‌فرنگی به دلیل شرایطی که دارد پس از باز نمودن درب، به سرعت کپک میزند. پیشنهاد ما به شما این است که، به محض باز نمودن درب قوطی، آن را در یک ظرف شیشه ایی ریخته و درب آن را به خوبی محکم نمایید. همچنین در هنگام استفاده از رب گوجه‌فرنگی حتما از قاشق تمیز و خشک استفاده نمایید.(در این صورت رب شما کپک نخواهد زد و یا دیرتر کپک خواهد زد.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا