جستجو
Close this search box.
رفع تشنگی

نکاتی برای جلوگیری از تشنگی در ماه‌ رمضان

با شروع ماه رمضان و همزمان شدن آن با گرمی هوا تحمل تشنگی کار بسیار سختی می‌باشد که با مصرف برخی از خوراکی‌ها در طول افطار تا سحر می‌توان اینکار را تسهیل کرد. همچنین در این ماه لازم است که مراقبت بیشتری از رژیم غذایی انجام شود.

نوشیدن آب در ماه رمضان

سعی کنید در فاصله بین افطار تا سحر 8 لیوان آب، مایعات خنک و یا از غذاهایی که آب کافی دارند مانند هندوانه و گوجه فرنگی استفاده کنید. همچنین در این مدت از مصرف نوشیدنی‌هایی که کافئین و شکر زیادی دارند خودداری کنید زیرا باعث کاهش آب بدن می‌شود.

از میوه و سبزیجات استفاده کنید

توت فرنگی

توت فرنگی یک میوه دارای آب زیاد بوده که حدود 90 درصد آن را آب تشکیل داده است. همچنین منبع غنی برای جذب کلسیم و فیبر، آهن و پتاسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد.

میوه‌های آبدار

در فاصله بین افطار تا سحر مصرف میوه‌های آبدار مانند هندوانه و خربزه می‌تواند آب مورد نظر بدن را تامین کند. همچنین مصرف هندوانه می‌تواند به پیشگیری از حمله قلبی کمک کند.

کرفس

کرفس غنی از آب می‌باشد و همچنین سرشاراز ویتامین‌هایk،a وcاست.

خیار

حدود 95 درصد از خیار را آب تشکیل داده که می‌تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد. خیار دارای مقدار زیادی ویتامین E و نیز حاوی پتاسیم است که می‌تواند از گرمازدگی جلوگیری کند.

تربچه

استفاده از تربچه هم میتواند بسیار در جلوگیری از تشنگی در طول روز کمک کند.

قارچ

قارچ بسیار مغزی بوده و دارای ویتامین‌ B2 وd می‌باشد و حدود 90 درصد آن را آب تشکیل داده است.

اسفناج

اسفناج نیز شامل 92 درصد آب می‌شود و دارای انواع و یتامین‌ها است. استفاده از اسفناج می‌تواند از بروز تشنگی در طول روز جلوگیری نماید.

بهترین شربت‌های ضد تشنگی

شربت خاکشیر

مصرف خاکشیر در ماه رمضان سبب کمتر شدن احساس تشنگی می‌شود. خاکشیر برای جلوگیری از گرمازدگی و تشنگی بسیارمفید بوده و باعث کاهش دهیدراتاسیون می‌شود.

تخم شربتی

تخم شربتی هم بسیار می‌تواند در پیشگیری از بروز تشنگی موثر واقع شود و اثرات گرمازدگی را کاهش بدهد.

شربت بنفشه و سکنجبین

این شربت بسیار برای مقابله با دهیدراتاسیون و گرمای هوا بسیار مفید می‌باشد.

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو کم شیرین باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را از بین می‌برد.

مواردی که در ماه رمضان نباید مصرف کنید

در این ماه همچنین از خوردن خوراکی‌های مانند شیرینی و تنقلات، نمک و ادویه، چای پررنگ و همچنین خوراکی‌های چرب و غذاهای خشک خود داری کنید. همچنین مصرف سس مایونز، سوسیس و کالباس باعث تشنگی می‌شود.